{"id":3107,"date":"2017-09-25T14:46:48","date_gmt":"2017-09-25T12:46:48","guid":{"rendered":"https:\/\/clients.rubystudio.dk\/red\/?p=3107"},"modified":"2022-09-06T14:47:52","modified_gmt":"2022-09-06T12:47:52","slug":"hvad-koster-det-at-spare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/","title":{"rendered":"Hvad koster det at spare?"},"content":{"rendered":"

For mange nordiske virksomheder st\u00e5r det \u00f8verst p\u00e5 dagsordenen at tiltr\u00e6kke og fastholde dygtige medarbejdere. Samtidig er det n\u00e6sten lige s\u00e5 vigtigt at reducere virksomhedens omkostninger, og med lokaleomkostninger som en af de store poster i budgettet er der naturligt fokus p\u00e5 besparelsespotentialet her.<\/h2>\n

Da besparelser p\u00e5 huslejeomkostninger er lettere at kvantificere end potentielt \u00f8get indtjening ved at have de rigtige medarbejdere i de rigtige rammer, bliver det ofte jagten p\u00e5 besparelser der vinder, n\u00e5r virksomheder skal flytte til nye kontorlokaler. Sp\u00f8rgsm\u00e5let er naturligvis, om dette i l\u00e6ngden giver det bedste resultat p\u00e5 bundlinjen. Eller om det reelt koster virksomhederne penge at spare.<\/p>\n

Cushman & Wakefield har lavet en unders\u00f8gelse af, hvad en r\u00e6kke store nordiske virksomheder fokuserer p\u00e5, n\u00e5r de tr\u00e6ffer ejendomsrelaterede beslutninger. 37 nordiske virksomheder, st\u00f8rstedelen med over 200 medarbejdere, har svaret p\u00e5 unders\u00f8gelsen. Virksomhederne besk\u00e6ftiger sig prim\u00e6rt med finans, telecom, teknologi, medie og forsikring.<\/p>\n

Ikke overraskende viser unders\u00f8gelsen, at pres p\u00e5 omkostninger sammen med medarbejdertiltr\u00e6kning og -fastholdelse er de to v\u00e6sentligste parametre for virksomhederne.<\/p>\n

Med medarbejdertilfredsstillelse s\u00e5 h\u00f8jt p\u00e5 den strategiske dagsorden kan det derfor undre, at omkostningsreduktion er den vigtigste beslutningsparameter n\u00e5r der v\u00e6lges nyt lejem\u00e5l for 82 % af virksomhederne. Ikke overraskende svarer over 70 % af virksomhederne s\u00e5ledes, at de ikke eller kun delvist f\u00f8ler, at deres lokalestrategi underst\u00f8tter med virksomhedens overordnede strategi.<\/p>\n

\u201dSammenholdt med at 74 % af virksomhederne svarer, at arbejdspladsen er afg\u00f8rende eller vigtig for fastholdelse af medarbejdere, s\u00e5 ligger der jo et k\u00e6mpe potentiale her for de virksomheder, som form\u00e5r at skabe sammenh\u00e6ng mellem deres virksomheds- og lokalestrategi\u201d siger Marie Helms, Associeret partner og r\u00e5dgiver i Cushman & Wakefield I RED\u2019s Occupier Services afdeling.<\/p>\n

\u201dHvordan den \u2019rigtige\u2019 arbejdsplads ser ud, er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Hovedtendensen er, at mange virksomheder bev\u00e6ger sig v\u00e6k fra den traditionelle kontorindretning, hvor hver medarbejder har sin faste plads, til kontormilj\u00f8er hvor medarbejderne frit kan bev\u00e6ge sig og arbejde i den arbejdszone, der matcher de opgaver, der skal l\u00f8ses \u2013 s\u00e5kaldt \u2019agile working\u2019. Dette i erkendelse af, at mange medarbejdere i dag skal l\u00f8se s\u00e5 mange forskelligartede opgaver, at et skrivebord i et \u201dfikseret milj\u00f8\u201d ikke giver de optimale rammer for opgavel\u00f8sningen. Nogle opgaver kr\u00e6ver ro til fordybelse, mens andre kr\u00e6ver samarbejde og samtale med kolleger, og virksomheder der ser og im\u00f8dekommer dette behov, oplever en \u00f8get medarbejdertilfredshed samtidig med en \u00f8get produktivitet. Arbejdspladsen er ikke l\u00e6ngere et sted man g\u00e5r hen, men et redskab man bruger efter behov.\u201d<\/p>\n

Erfaringen viser, at den tid en kontormedarbejder i gennemsnit opholder sig ved sit skrivebord er ca. 50 % af tiden. Ved succesfuld implementering af \u2019agile working\u2019 \u00f8ges udnyttelsesgraden af de enkelte kontorpladser v\u00e6sentligt, og derfor har denne arbejdsform den sideeffekt, at den ofte medf\u00f8rer en reduktion af arealbehovet og en deraf f\u00f8lgende reduktion i lokaleomkostningerne.<\/p>\n

En tredjedel af unders\u00f8gelsens respondenter fort\u00e6ller, at de p\u00e5 flere lokationer allerede har implementeret \u2019agile working\u2019, mens yderligere en tredjedel s\u00e5 sm\u00e5t er g\u00e5et i gang med at teste konceptet af.<\/p>\n

En overraskende konklusion af unders\u00f8gelsen er, at mens der er stort fokus p\u00e5 medarbejdere og omkostninger, s\u00e5 er der n\u00e6sten intet fokus p\u00e5 b\u00e6redygtighed. Kun 13 % af virksomhederne svarer, at dette er i deres top 3, n\u00e5r der tr\u00e6ffes ejendomsrelaterede beslutninger.<\/p>\n

En tilsvarende global unders\u00f8gelse foretaget af Cushman & Wakefield blandt en lang r\u00e6kke af verdens st\u00f8rste multinationale virksomheder bekr\u00e6fter dette billede. Sammenholder man unders\u00f8gelserne viser det sig dog, at der trods alt er bedre sammenh\u00e6ng mellem virksomhedsstrategi og arbejdspladsstrategi i norden i forhold til stort set alle andre regioner.<\/p>\n

\u201dJeg tror, at vi i norden over en l\u00e6ngere \u00e5rr\u00e6kke har haft mere fokus p\u00e5 arbejdsmilj\u00f8 og medarbejdertilfredshed, end man generelt ser i mange andre dele af verden. Tendensen er delvist drevet af en mange\u00e5rig lav arbejdsl\u00f8shed og en deraf f\u00f8lgende konkurrence om de dygtigste medarbejdere. At mange nordiske virksomheder har set v\u00e6rdien i at benytte deres kontorfaciliteter som et strategisk redskab i jagten p\u00e5 talenterne, har givet dem et forspring. Der er stadig masser af virksomheder, som ikke er begyndt at udnytte det potentiale, der ligger gemt her\u201d, siger Marie Helms.<\/p>\n

Vil du l\u00e6se de underliggende rapporter, s\u00e5 kan de findes her:<\/p>\n

Nordic Survey 2017<\/a><\/p>\n

Global Survey 2016<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

For mange nordiske virksomheder st\u00e5r det \u00f8verst p\u00e5 dagsordenen at tiltr\u00e6kke og fastholde dygtige medarbejdere. Samtidig er det n\u00e6sten lige s\u00e5 vigtigt at reducere virksomhedens omkostninger, og med lokaleomkostninger som en af de store poster i budgettet er der naturligt fokus p\u00e5 besparelsespotentialet her. Da besparelser p\u00e5 huslejeomkostninger er lettere …<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[45],"tags":[],"acf":[],"yoast_head":"\nHvad koster det at spare? | RED<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"da_DK\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Hvad koster det at spare? | RED\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"For mange nordiske virksomheder st\u00e5r det \u00f8verst p\u00e5 dagsordenen at tiltr\u00e6kke og fastholde dygtige medarbejdere. Samtidig er det n\u00e6sten lige s\u00e5 vigtigt at reducere virksomhedens omkostninger, og med lokaleomkostninger som en af de store poster i budgettet er der naturligt fokus p\u00e5 besparelsespotentialet her. Da besparelser p\u00e5 huslejeomkostninger er lettere …\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"RED\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2017-09-25T12:46:48+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2022-09-06T12:47:52+00:00\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Frederikke\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Skrevet af\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Frederikke\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Estimeret l\u00e6setid\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"4 minutter\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/\",\"url\":\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/\",\"name\":\"Hvad koster det at spare? | RED\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/#website\"},\"datePublished\":\"2017-09-25T12:46:48+00:00\",\"dateModified\":\"2022-09-06T12:47:52+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/#\/schema\/person\/cceff559c6617107fbb2ae9e773a5fd2\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"da-DK\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/red.dk\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Hvad koster det at spare?\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/#website\",\"url\":\"https:\/\/red.dk\/\",\"name\":\"RED\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/red.dk\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"da-DK\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/#\/schema\/person\/cceff559c6617107fbb2ae9e773a5fd2\",\"name\":\"Frederikke\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"da-DK\",\"@id\":\"https:\/\/red.dk\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/dea83f1992fc89caf6d1cad129e6ada2?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/dea83f1992fc89caf6d1cad129e6ada2?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Frederikke\"},\"url\":\"https:\/\/red.dk\/author\/frederikke\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Hvad koster det at spare? | RED","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/","og_locale":"da_DK","og_type":"article","og_title":"Hvad koster det at spare? | RED","og_description":"For mange nordiske virksomheder st\u00e5r det \u00f8verst p\u00e5 dagsordenen at tiltr\u00e6kke og fastholde dygtige medarbejdere. Samtidig er det n\u00e6sten lige s\u00e5 vigtigt at reducere virksomhedens omkostninger, og med lokaleomkostninger som en af de store poster i budgettet er der naturligt fokus p\u00e5 besparelsespotentialet her. Da besparelser p\u00e5 huslejeomkostninger er lettere …","og_url":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/","og_site_name":"RED","article_published_time":"2017-09-25T12:46:48+00:00","article_modified_time":"2022-09-06T12:47:52+00:00","author":"Frederikke","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Skrevet af":"Frederikke","Estimeret l\u00e6setid":"4 minutter"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/","url":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/","name":"Hvad koster det at spare? | RED","isPartOf":{"@id":"https:\/\/red.dk\/#website"},"datePublished":"2017-09-25T12:46:48+00:00","dateModified":"2022-09-06T12:47:52+00:00","author":{"@id":"https:\/\/red.dk\/#\/schema\/person\/cceff559c6617107fbb2ae9e773a5fd2"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/#breadcrumb"},"inLanguage":"da-DK","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/red.dk\/2017\/09\/25\/hvad-koster-det-at-spare\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/red.dk\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Hvad koster det at spare?"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/red.dk\/#website","url":"https:\/\/red.dk\/","name":"RED","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/red.dk\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"da-DK"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/red.dk\/#\/schema\/person\/cceff559c6617107fbb2ae9e773a5fd2","name":"Frederikke","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"da-DK","@id":"https:\/\/red.dk\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/dea83f1992fc89caf6d1cad129e6ada2?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/dea83f1992fc89caf6d1cad129e6ada2?s=96&d=mm&r=g","caption":"Frederikke"},"url":"https:\/\/red.dk\/author\/frederikke\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3107"}],"collection":[{"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3107"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3107\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3108,"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3107\/revisions\/3108"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3107"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3107"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/red.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3107"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}