{"id":7318,"date":"2024-06-13T13:22:03","date_gmt":"2024-06-13T11:22:03","guid":{"rendered":"https:\/\/red.dk\/?p=7318"},"modified":"2024-06-13T13:23:46","modified_gmt":"2024-06-13T11:23:46","slug":"god-handelsaktivitet-lav-tomgang-og-solid-lejevaekst-paa-europas-mest-eftertragtede-handelsstroeg","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/red.dk\/2024\/06\/13\/god-handelsaktivitet-lav-tomgang-og-solid-lejevaekst-paa-europas-mest-eftertragtede-handelsstroeg\/","title":{"rendered":"God handelsaktivitet, lav tomgang og solid lejev\u00e6kst"},"content":{"rendered":"
Overalt i Europa k\u00e6mper de globale luksusbrands i disse \u00e5r om adresserne p\u00e5 storbyernes f\u00f8rende forretningsstr\u00f8g, hvor tomgangen de fleste steder nu er under fem procent. Det betyder et opadg\u00e5ende pres p\u00e5 lejeniveauerne p\u00e5 eksklusive adresser som Avenue des Champs-\u00c9lys\u00e9es i Paris, Via Montenapoleone i Milano og New Bond Street i London. I K\u00f8benhavn er det Str\u00f8get, is\u00e6r \u00d8stergade-delen mellem Kongens Nytorv og Amagertorv, der er kamp om.<\/p>\n
Det fremg\u00e5r af European Luxury Retail Report 2024, Cushman & Wakefields f\u00f8rste rapport med fokus p\u00e5 de europ\u00e6iske ejendomstendenser inden for luksusdetailhandel. Rapporten stiller skarpt p\u00e5 16 centrale luksusstr\u00f8g i 20 europ\u00e6iske storbyer \u2013 herunder K\u00f8benhavn.<\/p>\n
Rapporten viser god handelsaktivitet p\u00e5 de bedste europ\u00e6iske adresser, og appetitten p\u00e5 investeringer i luksusstr\u00f8g-ejendomme forventes at v\u00e6re stigende. Som en tiltagende trend begynder de st\u00f8rste akt\u00f8rer inden for luksusvaredetail at foretr\u00e6kke at eje i stedet for at leje og viser sig som interesserede k\u00f8bere til de eftertragtede ejendomme. Det sker i anerkendelse af, at store fysiske butikker er vitale for de kendte m\u00e6rkers \u00f8nske om at knytte kunderne til sig gennem oplevelser.<\/p>\n
Som noget relativt nyt, eksperimenterer de st\u00f8rste luksusbrands med pop-ups og partnerskaber p\u00e5 ikoniske feriedestinationer.<\/p>\n
If\u00f8lge rapporten er lejeniveauet p\u00e5 de europ\u00e6iske luksusstr\u00f8g kommet sig hurtigere, end tilf\u00e6ldet er i de \u00f8vrige hovedgader. Den gennemsnitlige \u00e5rlige lejev\u00e6kst p\u00e5 luksusstr\u00f8g i Europa n\u00e5ede 3,0 procent i 2023, mens den for alle hovedgader i gennemsnit var 1,6 procent.<\/p>\n
Handlen med luksusvarer, hvoraf de vigtigste varegrupper er mode, sko, accessories, smykker og ure, normaliseredes i 2023 med en v\u00e6kst p\u00e5 ni procent efter i 2021 og 2022 at have ligget p\u00e5 hele 26 procent. Den ekstraordin\u00e6re v\u00e6kst i \u00e5rene efter pandemien var b\u00e5ret af forbrugere, der f\u00f8lte et enormt behov for shopping og selvfork\u00e6lelse \u2013 ogs\u00e5 i frav\u00e6ret af muligheden for at rejse.<\/p>\n
Markedet for luksusvarer, der domineres af konglomeraterne LMVH, Kering og Richemont, holdes oppe af lokale forbrugere i kombination med shopping-entusiastiske turister fra ikke mindst Mellem\u00f8sten og Kina, der i 2023 var tilbage i de europ\u00e6iske storbyer i et antal, der oversteg 2019-niveauet.<\/p>\n
Foruden opk\u00f8b af ejendomme p\u00e5 de mest attraktive storbyadresser i Europa, er de dominerende markedsakt\u00f8rer begyndt for alvor at kaste sig ud i strategiske udvidelser inden for hospitality-sektoren, is\u00e6r hoteller, restauranter og caf\u00e9er. Blandt andet har LMVH for nyligt annonceret, at det f\u00f8rste Louis Vuitton-hotel i verden i 2026 vil \u00e5bne p\u00e5 Avenue de Champs-\u00c9lys\u00e9es i Paris.<\/p>\n
Med henblik p\u00e5 at \u00f8ge salget og styrke kundernes brandloyalitet yderligere har luksus pop-ups ogs\u00e5 vist sig popul\u00e6re p\u00e5 velhavernes sommer- og vinterferiedestinationer. I sommeren 2023 \u00e5bnede Fendi, Tiffany, Louis Vuitton og Christian Dior pop-ups i den spanske ferieby Marbella. I skis\u00e6sonen kunne man finde en Chanel pop-up i Gstaad.<\/p>\n
Kort sagt kan man sige, at ejendomsmarkederne p\u00e5 de europ\u00e6iske luksusstr\u00f8g fortsat er attraktive investeringer for b\u00e5de traditionelle investorer og de nuv\u00e6rende lejere, de store luksusbrands, som samtidig er klar til at finde nye lokationer og m\u00e5der at etablere sig i feries\u00e6sonerne.<\/p>\n