{"id":8930,"date":"2025-02-26T11:38:32","date_gmt":"2025-02-26T10:38:32","guid":{"rendered":"https:\/\/red.dk\/?p=8930"},"modified":"2025-02-26T11:38:32","modified_gmt":"2025-02-26T10:38:32","slug":"fysisk-retail-holder-stand","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/red.dk\/2025\/02\/26\/fysisk-retail-holder-stand\/","title":{"rendered":"Fysisk retail holder stand"},"content":{"rendered":"
Kort f\u00f8r Jul blev der bragt artikler i dagbladene med fokus p\u00e5 de sv\u00e6re vilk\u00e5r for de fysiske butikker i landets bymidter og hvordan butikker med de mere klassiske udvalgsvarer har m\u00e5ttet lukke, mens deres lokaler i stigende grad bliver udfyldt med klinikker, fris\u00f8rer og andre liberale erhverv.<\/p>\n
Det er givetvis rigtigt i mange af landets provinsbyer, hvor der synes at v\u00e6re meget store lokale forskelle. Nogle byer spejler fort\u00e6llingen om tomme butikker og liberale erhverv p\u00e5 handelsgaderne, mens andre byer nyder godt af ind- og udenlandsk turisme og tilbyder et varieret butiksudbud med kvalitet og relevans.<\/p>\n
Og det er rigtigt, at retail forandrer sig, udbuddet tilpasser sig og butikkerne er under konstant pres for at skabe interessante koncepter og matche eftersp\u00f8rgslen. S\u00e5dan har det egentlig altid v\u00e6ret. Fra sm\u00e5 specialistforretninger til st\u00f8rre udbud og fra kvalitet til kvantitet og prisbevidsthed. Tilbage til specialister, kundeoplevelse og mindre butikker. Pendulet svinger, og eftersp\u00f8rgslen er evigt foranderlig.<\/p>\n
Men hvad med murstenene? Skal vi stadig bruge dem og m\u00e5 de koste noget?<\/p>\n
I 2020 udkom Gangsted og Institut for Fremtidsforskning med en stor publikation \u201dFremtidens Retail 2030 i et udlejningsperspektiv\u201d. I denne fastsl\u00e5s det indledningsvis at:<\/p>\n
\u201d..fysisk retail gennemg\u00e5r en varig strukturel forandring. Kombinationen af teknologisk udvikling, ny forbrugeradf\u00e6rd samt en gradvis, kontinuerlig udvikling af brugeroplevelsen ved onlinehandel vil tr\u00e6kke en stor del af forbruget ud af de fysiske butikker. Dette vil reducere det fysiske retailmarked v\u00e6sentligt. Samtidig vil det skabe en selvforst\u00e6rkende effekt, da lukkede butikker vil reducere trafikken og f\u00f8re til yderligere lukninger. Fysisk retail bliver aldrig det samme igen, og coronakrisen har fremrykket denne negative spiral for fysisk retail med op til 10 \u00e5r.\u201d<\/em><\/p>\n Samme rapport forudser, at onlinehandel vil udg\u00f8re ca. 40% af den samlede retailoms\u00e6tning i 2030. Denne konklusion synes mange at have adopteret, og det har i sagens natur ledt til nerv\u00f8sitet blandt investorer og ejendomsejere, n\u00e5r det kommer til ejendomme, der har en anvendelse, der smager p\u00e5 retail.<\/p>\n Retail er mange ting, og derfor skal man altid forholde sig til de konkrete segmenter og den lejereftersp\u00f8rgsel, der er typisk for segmentet. Men ser man helt overordnet p\u00e5 retail i de senere \u00e5r, alts\u00e5 p\u00e5 de kolde tal, s\u00e5 ser billedet en anelse anderledes ud:<\/p>\n Det er ikke imponerende v\u00e6kstrater, men retailhandlen f\u00f8lger faktisk den overordnede \u00f8konomiske v\u00e6kst, og meget v\u00e6sentligt: onlinehandlen \u00e6der ikke af oms\u00e6tningen i de fysiske butikker, men bidrager blot procentuelt mere til den samlede v\u00e6kst.<\/p>\n Vi er ogs\u00e5 meget langt fra de 40% onlinehandel, og med aftagende v\u00e6kstrater i onlinehandlen er mit bedste bud, uden at jeg kan kalde mig fremtidsforsker, at denne vil stabilisere sig under 20% ved udgangen af dette \u00e5rti.<\/p>\n Retails succes afh\u00e6nger som altid af akt\u00f8rernes evne til at genopfinde sig selv og tilpasse sig forbrugernes skiftende pr\u00e6ferencer. Det p\u00e5virker ogs\u00e5 de lokaler, butikkerne skal bruge. Men logisk set skal der overordnet set ikke ske dramatiske fald i lejepriserne p\u00e5 butikslokaler, og sp\u00f8rgsm\u00e5let er, om de omr\u00e5der, hvor eftersp\u00f8rgslen har v\u00e6ret vigende, ikke allerede har taget lejeprisjusteringen?<\/p>\n P\u00e5 kort sigt synes forholdene at v\u00e6re fornuftige for detailhandlen med en forventning om reall\u00f8nsstigninger i de kommende \u00e5r og en stigende forbrugertillid. Mit bud er, at vi fortsat vil se en stigning i oms\u00e6tningen hos b\u00e5de onlinehandlen og de fysiske butikker.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Kort f\u00f8r Jul blev der bragt artikler i dagbladene med fokus p\u00e5 de sv\u00e6re vilk\u00e5r for de fysiske butikker i landets bymidter og hvordan butikker med de mere klassiske udvalgsvarer har m\u00e5ttet lukke, mens deres lokaler i stigende grad bliver udfyldt med klinikker, fris\u00f8rer og andre liberale erhverv. Det er …<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":8931,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42,45],"tags":[],"acf":[],"yoast_head":"\nFYSISK RETAIL I V\u00c6KST<\/strong><\/h5>\n
\n