Cushman & Wakefield | RED| Amaliegade 3, 5. sal, 1256 København K
Cushman & Wakefield | RED| Amaliegade 3, 5. sal, 1256 København K|CVR-nr.: 30 53 49 99|Telefon: +45 33 13 13 99|E-mail: red@red.dk

God handelsaktivitet, lav tomgang og solid lejevækst

#Trends #Udlejning

Overalt i Europa kæmper de globale luksusbrands i disse år om adresserne på storbyernes førende forretningsstrøg, hvor tomgangen de fleste steder nu er under fem procent. Det betyder et opadgående pres på lejeniveauerne på eksklusive adresser som Avenue des Champs-Élysées i Paris, Via Montenapoleone i Milano og New Bond Street i London. I København er det Strøget, især Østergade-delen mellem Kongens Nytorv og Amagertorv, der er kamp om.

Det fremgår af European Luxury Retail Report 2024, Cushman & Wakefields første rapport med fokus på de europæiske ejendomstendenser inden for luksusdetailhandel. Rapporten stiller skarpt på 16 centrale luksusstrøg i 20 europæiske storbyer – herunder København.

Rapporten viser god handelsaktivitet på de bedste europæiske adresser, og appetitten på investeringer i luksusstrøg-ejendomme forventes at være stigende. Som en tiltagende trend begynder de største aktører inden for luksusvaredetail at foretrække at eje i stedet for at leje og viser sig som interesserede købere til de eftertragtede ejendomme. Det sker i anerkendelse af, at store fysiske butikker er vitale for de kendte mærkers ønske om at knytte kunderne til sig gennem oplevelser.

Som noget relativt nyt, eksperimenterer de største luksusbrands med pop-ups og partnerskaber på ikoniske feriedestinationer.

Ifølge rapporten er lejeniveauet på de europæiske luksusstrøg kommet sig hurtigere, end tilfældet er i de øvrige hovedgader. Den gennemsnitlige årlige lejevækst på luksusstrøg i Europa nåede 3,0 procent i 2023, mens den for alle hovedgader i gennemsnit var 1,6 procent.

Handlen med luksusvarer, hvoraf de vigtigste varegrupper er mode, sko, accessories, smykker og ure, normaliseredes i 2023 med en vækst på ni procent efter i 2021 og 2022 at have ligget på hele 26 procent. Den ekstraordinære vækst i årene efter pandemien var båret af forbrugere, der følte et enormt behov for shopping og selvforkælelse – også i fraværet af muligheden for at rejse.

Markedet for luksusvarer, der domineres af konglomeraterne LMVH, Kering og Richemont, holdes oppe af lokale forbrugere i kombination med shopping-entusiastiske turister fra ikke mindst Mellemøsten og Kina, der i 2023 var tilbage i de europæiske storbyer i et antal, der oversteg 2019-niveauet.

Foruden opkøb af ejendomme på de mest attraktive storbyadresser i Europa, er de dominerende markedsaktører begyndt for alvor at kaste sig ud i strategiske udvidelser inden for hospitality-sektoren, især hoteller, restauranter og caféer. Blandt andet har LMVH for nyligt annonceret, at det første Louis Vuitton-hotel i verden i 2026 vil åbne på Avenue de Champs-Élysées i Paris.

Med henblik på at øge salget og styrke kundernes brandloyalitet yderligere har luksus pop-ups også vist sig populære på velhavernes sommer- og vinterferiedestinationer. I sommeren 2023 åbnede Fendi, Tiffany, Louis Vuitton og Christian Dior pop-ups i den spanske ferieby Marbella. I skisæsonen kunne man finde en Chanel pop-up i Gstaad.

Kort sagt kan man sige, at ejendomsmarkederne på de europæiske luksusstrøg fortsat er attraktive investeringer for både traditionelle investorer og de nuværende lejere, de store luksusbrands, som samtidig er klar til at finde nye lokationer og måder at etablere sig i feriesæsonerne.

Læs hele publikationen fra Cushman & Wakefield her: European Luxury Retail Report 2024